Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Ako skontrolovať bicykel pred sezónou

Jar už klope na dvere, a preto je najvyšší čas oprášiť bicykel a poriadne ho pred prvou jazdou skontrolovať. Rady, ako na to, pre vás majú chalani z LIBERTA TOUR.


Obsah

V týchto dňoch sa začína vonku otepľovať a aj napriek nepriaznivej pandemickej situácii nás to všetkých ťahá von. Niekto sa ide prejsť do lesa, iný si ide zabehať, ale my, milovníci cyklistiky, vyťahujeme bicykle z garáže. Tým odvážnejším, ktorí bicyklu nedopriali oddych ani počas zimných mesiacov, stačí vykonať len ľahkú údržbu a môžu pokračovať vo zdolávaní ďalších kilometrov.

 

O autorovi

Martin Hesko

26 rokov, profesionálny fotograf - kameraman. Martin má na starosti prípravu a mediálne výstupy z celého projektu Liberta Tour. Počas celej výpravy s fotoaparátom v ruke dokumentuje veselšie aj smutnejšie chvíle.

 

 

Hlavne včas

Spomínanej údržbe a kontrole technického stavu bicykla by sa mal venovať každý a včas, kým nie sú cyklistické servisy preplnené, ako tomu býva každý rok na jar. Základnú kontrolu bicykla zvládne vykonať každý z nás sám doma a po tej sa rozhodnúť, či je nutné zveriť bicykel do rúk odborníka alebo sa môžeme bezpečne pustiť do prvých jarných kilometrov. Naše Liberty od letné cesty okolo Slovenska odpočívajú, preto si základnú kontrolu a údržbu ukážeme na bežnom MTB bicykli.

   

 

Liberta Tour

V rámci projektu PODPORUJEME vám dnes predstavujeme partiu kamarátov zo Slovenska, ktorí cestujú po svete nie úplne tradičným spôsobom.

>>> ČÍTAŤ ĎALEJ <<<

 

Plášte

Najskôr si vizuálne skontrolujeme plášte, či nevykazujú vady a nie je tak čas na ich výmenu. Plášť v bezchybnom stave nám zaručí dobrú priľnavosť pneumatiky k povrchu terénu, čím predchádzame zbytočným defektom alebo v horšom prípade pádom. Dezén plášťa by nemal byť odretý a boky plášťa by nemali byť vôbec popraskané. Taktiež skontrolujeme, ako sú nafúkané, resp. či majú správny tlak vzhľadom na povrch, po ktorom chceme jazdiť. Na MTB by mali byť tlaky menšie a na cestných bicykloch väčšie. Na Libertách máme 24“ kolesá obuté do plášťov Schwalbe, s ktorými sme za 15 dní na troch bicykloch mali len tri defekty, ktoré boli ale zapríčinené ráfikom, ktorý nemal izolačnú pásku. Po tejto oprave boli duše kolies takmer nesmrteľné.

 

Bicykle, lúče, náboje

Ďalším krokom je kontrola samotných kolies. Kolesá roztočíme a skontrolujeme, či nemáme tzv. osmičku - vychýlenie do strany. Ak sa niektoré z kolies vychyľuje do strany a s opravou nemáme skúsenosti, tak odporúčame zveriť koleso odborníkom zo servisu, aby sme si to domácim centrovaním ešte viac nepokazili. Po kontrole ráfika skontrolujeme lúče, aby žiadny z nich nebol prasknutý alebo uvoľnený. Nám sa počas 1 500 kilometrov podarilo jeden lúč zlomiť. Stalo sa to našťastie až na konci cesty a jeho výmena nebola nutná. Po kontrole lúčov sa pozrieme aj na náboje, či nemajú veľkú vôľu alebo nevydávajú divné zvuky, ktoré môžu naznačovať problémy s ložiskami. Keď sa vám čokoľvek nezdá a náboj neviete rozobrať, zverte bicykel do rúk odborníkom. Táto súčiastka môže byť v zlom technickom stave veľmi nebezpečná. O pravdivosti tohto výroku sa presvedčíte v našom pripravovanom filme.

 

Brzdy

Dôležitým komponentom každého bicykla sú brzdy. Na Liberte sú dve, jedna predná, ktorá je kvôli svojou účinnosti skôr na okrasu, a zadná, tzv. protišľapná, ktorá je integrovaná v náboji a aktivuje sa zošliapnutím pedálov dozadu. Na vašom bicykli máte snáď lepšie brzdy a určite by ste nemali zabudnúť na ich kontrolu, prípadne údržbu. Ak máte na bicykli osadené ráfikové, tzv. V brzdy, skontrolujte ich účinnosť a stav brzdových klátikov, ktoré by nemali byť odreté. V prípade kotúčových bŕzd, ktoré môžu byť mechanické alebo hydraulické, odporúčame tiež skontrolovať stav kotúčov, ktoré by mali byť rovné a nemali by šúchať o doštičky. V mechanických brzdách skontrolujte oceľové lanko, aby nebolo na žiadnom mieste opotrebované, hydraulické brzdy nesmú byť zavzdušnené. To by sa mohlo prejaviť malou účinnosťou brzdového systému a pocitom, že stlačenie brzdovej páky je "gumové", skoro až k riadidlám. V takom prípade je nutná výmena oleja. Ak s ňou nemáte skúsenosti, tak opäť platí, že je lepšie zveriť koleso odbornému servisu.

   

 

Na LIBERTE okolo Slovenska 1. časť

Adam, Matej a Boris - traja priatelia, ktorí cestujú po svete na starých bicykloch značky Liberta, nás tentoraz vezú na výpravu okolo ich rodného Slovenska.

>>> ČÍTAŤ ĎALEJ <<<

 

Vidlice, tlmiče

Liberta má jednu veľkú výhodu, svoju jednoduchosť. Žiadne odpruženie, žiadne prevody, žiadne problémy. Pokiaľ ale máte na vašom bicykli odpruženú vidlicu alebo zadný tlmič, tak im venujte pred sezónou svoju pozornosť. Vnútorné nohy vidlice by nemali byť mechanicky poškodené, aby neničili gumové tesnenie. Z vidlice ani z tlmiča by nemal unikať žiaden olej ani mazivo. Keď už bicykel vlastníte dlhšie a vidlici ste nevenovali veľkú pozornosť, mali by ste zvážiť jej veľký servis - výmenu oleja a tesnenia. V prípade, že vidlica funguje bez väčších problémov, postačí vnútorné nohy nastriekať silikónovým olejom, párkrát stlačiť a dosucha utrieť. Pozor treba dávať na to, kam olej striekame, aby sa nedostal na brzdový kotúč a alebo ráfik. Keď sa to stane, je potrebné tieto komponenty odmastiť na to určeným odmasťovačom.

 

Riadidlá, sedlo

Ďalej skontrolujeme riadidlá, ich sklon a uchytenie v predstavci. Všetky skrutky by mali byť dotiahnuté na požadovaný moment. Ďalej skontrolujeme nastavenie sedadla, jeho výšku, sklon a dotiahnutie v ráme. Ak sa počas jazdy ozýva z rámu praskot, tak ho môže ho spôsobovať práve sedlová trubka. Tento problém vyriešime jej namazaním na to určenú vazelínou.

 

Rám

Keď máme bicykel vyčistený a umytý, tak vizuálne skontrolujeme stav rámu. Zvýšenú pozornosť venujeme zvareným miestam a spojom, aby sa na daných miestach nevyskytovali praskliny, ktoré by mohli počas jazdy spôsobiť zlomenie rámu. Dôkladne prezrieme aj spodnú rúrku, ktorá dostáva za jazdy zabrať od rôznych nečistôt a kamienkov.

 

Radenie, reťaz

Nakoniec kontrolujeme pohon a radenie. Liberta má opäť výhodu, má len jeden prevod. Stačí tak skontrolovať stav reťaze, ktorá býva vyťahaná pomerne často, a stav ozubenia. Na každom modernejšom bicykli je ale prevodník, ktorého radenie a stav musíme pred sezónou skontrolovať. Radenie musí byť plynulé a presné. Ak to tak nie je, môžeme ho doladiť priamo na prehadzovačke alebo na riadiacej páčke na riadidlách.

Tiež skontrolujeme stav reťaze, buď na to určeným meradlom, alebo obyčajným posuvným meradlom, ktoré nastavíme na dĺžku 132 mm a vložíme do medzier reťaze. Keď tam posuvné meradlo nezapadne, mali by sme zvážiť výmenu reťaze, aby sme predišli finančne nákladnej oprave, ktorá bude zahŕňať aj výmenu kazety. Na cestnom bicykli by sa mala reťaz meniť každých 3 - 4 tisíc kilometrov a na bicykli, kde je reťaz namáhaná viac - MTB alebo Liberta pri ceste po Slovensku, by sme mali výmenu zvážiť každých tisíc kilometrov. My sme počas cesty prešli 1 500 kilometrov a reťaze sú tak vyťahané, že sú dobré akurát tak na výstavu na poličku. Keď je reťaz v poriadku, vyčistíme ju odmasťovačom alebo na to určeným prostriedkom. Dosucha vymiešame a natrieme na to určeným olejom, ktorý po nanesení taktiež vytrieme dosucha. Dôležité je, aby boli namazané vnútorné články reťaza, nie vonkajšie plochy, ktoré by na seba lepili prach a vznikala by tak brúsna pasta, ktorá by reťaz ešte viac opotrebovala.

   

 

Na LIBERTE okolo Slovenska 2. časť

14-dňové putovanie chlapcov z Liberta Tour sa prehuplo do 2. polovice a o zážitky opäť nebola núdza.

>>> ČÍTAŤ ĎALEJ <<<

 

Hotovo!

Takto skontrolovaný bicykel doladíme a môžeme začať jazdiť alebo ho odvezieme do servisu, pretože bude potrebné sa na neho pozrieť trošku konkrétnejšie. Pokiaľ na kontrolu alebo opravu nemáte čas, zájdite do najbližšieho cykloservisu, a to čím skôr, tým lepšie, pretože v najbližších týždňoch budú mať mechanici plné ruky práce. Liberta Tour vám praje veľa šťastných kilometrov a kopu krásnych zážitkov!

 

Užitočné odkazy

 

Autor: Martin Hesko

Zdroje: archív autora, libertatour.sk

Oprava bicykla na cestách

Poradňa

Určite sa dám už stalo, že počas dlhšej jazdy na vašom bicykli nastali technické problémy, kvôli ktorým ste si museli zavolať odvoz domov. Nestalo? To máte šťastie. Ale čítajte ďalej, pretože kto je pripravený...

Na čo myslieť, keď vyrážate na výlet do hôr

Poradňa

Výlet do hôr je super aktivita pre všetky vekové skupiny, môžete ju absolvovať celoročne, nie je náročná na vybavenie, posilňuje imunitu a zlepšuje náladu! Stačí sa len dobre pripraviť.

Ako vybrať topánky na turistiku

Poradňa

Ideálne zvolená turistická obuv = základ úspechu a dobrého pocitu z výpravy. Aby ste nešliapli vedľa, prečítajte si, ako si vybrať topánky správne.

Vyberáme pre vás

Prilba Etape Biker je vhodná do terénu aj na cestu. Vďaka systému upínania QFS dobre sedí na hlave a...

 23,04 (20.01 %)  18,43

Pridať do košíka

MTB cyklistické tretry Axon Trail sú ideálne na vaše vychádzky. Majú spevnenú odľahčenú dvojvrstvovú...

 68,85 (25 %)  51,64

Pridať do košíka

Detská cyklistická prilba Etape Pluto Light s integrovaným zadným bezpečnostným svetlom, ktoré je tvorené...

 26,88 (20.01 %)  21,50

Pridať do košíka

Nastaviteľný košík na bicykel Topeak Modula Cage EX bezpečne udrží rôzne druhy a veľkosti fliaš. Košík...

 6,00 (17.33 %)  4,96

Pridať do košíka

Praktické cyklistické návleky na ruky Axon sú veľmi skladné, ľahko sa navliekajú a spoľahlivo ochránia...

 11,15 (25.02 %)  8,36

Pridať do košíka