Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Na LIBERTE okolo Slovenska 1. časť

Adam, Matej a Boris - traja priatelia, ktorí cestujú po svete na starých bicykloch značky Liberta, nás tentoraz vezú na výpravu okolo ich rodného Slovenska.


Obsah

Cestovateľský projekt s názvom Liberta tour vznikol v roku 2015 s myšlienkou cestovať po svete na starých bicykloch značky Liberta, ktoré majú jednoduchú stavbu a jeden prevod. Po absolvovanej ceste k Jadranu v roku 2015 a o rok neskôr k Čiernemu moru sme sa po trojročnej pauze rozhodli, že sadneme na naše zelené Liberty a opäť vyrazíme spoznávať svet. Otázka však znela, kam to bude? Po krátkej porade sme vybrali cestu cez balkánsky polostrov, so začiatkom v Maďarsku a následný prechod cez Srbsko, Bosnu a Hercegovinu, Čiernu Horu, Albánsko, Severné Macedónsko až k moru do Grécka. Znelo to odvážne, dobrodružne a veľmi sme sa na to tešili. Všetky prípravy smerovali na túto cestu.

 

      Predsatvenie účastníkov

Adam

23 rokov, študent vysokej školy odboru Chemické a potravinárske stroje a zariadenia. Adam sa k výprave pripojil v roku 2016 na ceste na Ukrajinu ako šofér, na poslednej ceste okolo Slovenska si skúsil aj pozíciu cyklistu na Liberte. 

 

 

Matej

24 rokov, profesionálny hasič - záchranár. Matej je najsilnejší článok spomedzi cyklistov na výprave, fyzicky aj psychicky potiahne výpravu v najťažších chvíľach.  

 

 

 

Boris

23 rokov, rušňovodič. Je autorom myšlienky a zakladateľom projektu Liberta tour, je to mechanik bicyklov aj sprievodného vozidla. Neexistuje snáď nič, čo by nevedel opraviť.   

 

 

Martin

26 rokov, profesionálny fotograf – kameraman. Martin má na starosti prípravu a mediálne výstupy z celého projektu. Počas celej výpravy s fotoaparátom v ruke dokumentuje veselšie aj smutnejšie chvíľe. 

 

 

Lukáš

29 rokov, šofér sprievodného vozidla - Feldy. Po poslednej ceste v roku 2016 zhodnotil, že jeho kolená ďalšiu cestu na tak malom bicykli nezvládnu, preto zvolil voľnú pozíciu šoféra.  

 

 

   

O značke LIBERTA

Liberta je jednoduchý dámsky mestský bicykel známy hlavne zo 70. - 80. rokov. Bicykel je svojou konštrukciou veľmi jednoduchý; má jeden prevod, protišlapnú brzdu a 24 palcové kolesá.   

Liberta - továreň na kočíky bola pôvodne založená pod názvom dielňa Antonína Svobody v roku 1923 Antonínom Svobodom a Máriou Svobodovou. Továreň bola založená v meste Mělník v prímestskej časti Mlazice. Názov továrne Liberta vznikol prevzatím talianskeho slova libertà - v preklade sloboda. Detské kočíky Liberta sa stali fenoménom svojej doby a boli vyhľadávaným artiklom nielen domácimi, ale aj zahraničnou klientelou po celej Európe.

Okrem kočíkov a detských trojkoliek bola po roku 1945 novo                                                      zavedená výroba bicyklov, ktorá sa udržala po celú dobu                                                             socialistickej éry. 

 

 

Pandémia mení plány

Začiatkom roka ale na Slovensko prišla návšteva zo zahraničia menom koronavírus a všetky naše plány o ceste do Grécka sa postupne začali rúcať. Niektoré štáty boli pre turistov úplne zatvorené, iné zasa mali komplikovaný vstup a ešte komplikovanejší výstup. Nemohli sme riskovať, že nás z nejakého štátu nepustia alebo by sme po návrate domov museli absolvovať pobyt v karanténe. To by nám naši zamestnávatelia po viac ako dvojtýždňovej dovolenke asi netolerovali. Tak sme si vymysleli plán B, ktorého cieľom bolo, že na Libertách obídeme naše rodné Slovensko! Veď kedy bude lepšia príležitosť precestovať našu krajinu, ak nie teraz?

Plán znel jasne. Vyraziť z Červeníka, prejsť do najzápadnejšej obce Slovenska – do Záhorskej Vsi, z nej popri Dunaji do najjužnejšej obce Patince, následne cez stred Európy v Kremnici do najsevernejšej obce Oravská Polhora a najvýchodnejšej obce Nová Sedlica. Cestou navštívime samé zaujímavé miesta a pamiatky našej krajiny. Trasa na mape ukazovala niečo okolo 1500km, čo sa by sa mohlo vojsť do nášho 15 dňového limitu. Tím v zložení 3 liberťáci: Adam, Matej, Boris a staručká doprovodno-filmárska Felícia: Martin (fotograf/kameraman) a jeho brat Lukáš (šofér/produkcia). Duše na 24-palcových kolesách nafúkané, retiazky namazané, baterky do kamier nabité, sme pripravení, môžeme vyraziť!

   

 

Liberta Tour

V rámci projektu PODPORUJEME vám dnes predstavujeme partiu priateľov zo Slovenska, ktorí cestujú po svete nie úplne tradičným spôsobom.

>>> ČÍTAŤ ĎALEJ <<<

 

1.deň - 1. škrabanec

V nedeľu ráno - 16.augusta 2020 sa stretávame okolo šiestej ráno, na štarte je dobrá nálada, sme odhodlaní zdolávať nové kilometre! Dokončujeme posledné detaily na bicykloch, lúčime sa s rodinami a priateľmi, sadáme na bicykle a vyrážame na 1500 kilometrovú púť. Naše 24 palcové kolesá smerujú z Červeníka so zastávkou v Ratkovciach, kde nás Borisova snúbenica čaká s rannou kávičkou. Po malých raňajkách pokračujeme smerom cez Bukovú na borovicami posiate Záhorie. Prechádzame krásnym lesom vo vojenskom priestore a vchádzame do Malaciek, kde si dávame jedno orosené. Felda dostáva prvý škrabanec, Lukášovi sa podarilo zaparkovať na vysoký obrubník a predný nárazník dostal menší aerodynamický tuning. Po malom vylepšení a občerstvení pokračujeme smerom na najzápadnejšiu obec na Slovensku a tou je Záhorska Ves.

obr.: trasa 1. deň

Na Záhorí, pri rieke Morava pociťujeme zvýšené množstvo otravných komárov, čo nám kazí plán nocovať ešte pred Bratislavou. Roj komárov nás ženie ďalej popod hrad Devín, pozorujeme ako sa spája Dunaj s Moravou, prechádzame bratislavské nábrežie a pred Novým SND si dávame nútenú prestávku. Boris po 140 kilometroch dostáva prvý defekt. Oprava netrvá dlho, slnko už ale dávno zapadlo, začína sa stmievať, a preto dohadujeme nocľah u Borisovej sestry v neďalekom Hamuliakove. Predierame sa tmou popri Dunaji, na cestu nám svietia len naše svetlá, počítame posledné kilometre, ktorých dnes bolo viac ako sme na úvod plánovali. Prvý deň sa tachometre zastavili niekde okolo hodnoty 160 kilometrov. 

 

      

 

Hrdý partner Liberta Tour

 

2. deň - rozbitý pedál

Ráno sadáme na bicykle a pokračujeme v naplánovanej trase smerom na Komárno a najjužnejšiu obec – Patince. Po prejdení prvých 10 kilometrov Matej kričí, že má defekt. To sme sa na úvod dňa ďaleko nedostali. Po rozobratí kolesa vyťahujeme z plášťa asi 4 centimetre dlhý drôt. Druhý deň - druhý defekt. Ak to takto pôjde ďalej, Slovensko neobídeme ani za mesiac. S opravením defektu sa neponáhľame, predsa máme nadbehnuté kilometre z predchádzajúceho dňa. Po oprave dávame ešte obed a z Báča, kde sme opravovali, vyrážame niečo po 13tej hodine. S pomaly pribúdajucimi kilometrami sa zdvíha aj vietor, obloha za našimi chrbtami tmavne. Rýchly pohľad na meteoradarové snímky naznačuje, že by sme si mali čím skôr začať hľadat strechu nad hlavou, pretože to vyzerá na miernu divočinu.

Aby toho nebolo dnes málo, Adamovi sa na Liberte pred obcou Horný Bar zasekáva pedál, ktorý je potrebné vymeniť. V miestnom rozličnom tovare majú snáď všetko - aj nové pedále. Prichádzame do Gabčíkova, kde nás už dobieha búrka, ktorá vyzerá, že tak skoro neskončí. Na tachometri máme za dnešok len 35 kilometrov, zastavujeme na čepacej stanici, vonku sa čerti ženia, dnes to už asi ďalej nepôjde. Matejove známosti z vysokej školy, nám zabezpečili nocľah na miestnej dobrovoľnej hasičskej zbrojnici. Vonku je na augostový dátum obrovská zima, južným Slovenskom sa prehnala silná búrka, ktorá lámala stromy, okolité polia sú pod vodou. V noci má ešte nejaký dážď prísť, no tentokrát máme šťastie a máme strechu nad hlavou. DHZ Gabčíkovo – ďakujeme.

obr.: trasa 2. deň

 

3. deň - najjužnejšia obec

Prebúdzame sa do sychravého rána, sadáme na bicykle, plní elánu vyrážame smerom na Komárno. Za Gabčíkovom vychádzame na cyklochodník, ktorý vedie popri Dunaji a nemusíme sa deliť o cestu s autami a nákladiakmi. Po včerajšej búrke obchádzame polia a záhrady zaliate vodou, v niektorých dedinách sú povyvracané desiatky stromov. Okolo obeda vchádzame do okresného mesta Komárno, kde navštevujeme Nádvorie Európy a Pevnosť. V dedinke Iža chytáme do tretice ďalší defekt. Tentokrát si diera v kolese vyberá Adama. Traja cyklisti – tri dni na ceste – každý po jednom defekte. Úsmevné, ale už nás to nebaví každý deň opravovať.

Po rovinatých cestách prichádzame do najjužnejšej obce – do Patiniec. Veľmi malá a skromná dedinka, ktorá má snáď len jednu ulicu. Druhý cieľ cesty splnený, z južného Slovenska zbierame ďalšie kilometre smerom na sever. Deň sa blíži ku koncu a my sme opäť nútení hľadať miesto na spanie. Lesy a lúky skoro žiadne, samé polia, kukurica a pokosené obilie. Pred dedinou Farná nachádzame malú chatovú oblasť, kde rozkladáme stany, varíme večeru a po prejdených 110 kilometroch balíme hlavy do spacákov a zaspávame.

obr.: trasa 3. deň

 

4. deň - Magna Via

Štvrtý deň sa prebúdzame do relatívne teplého rána, poskytujeme prvý rozhovor do Trnavského rádia, balíme stany a odchádzame. Plány sú odvážne, dnes chceme na Libertách prejsť až za Banskú Štiavnicu. Slnko ráno vyšlo vyzborejné poriadne teplými nábojmi, vyhriata rovina južného Slovenska sa začína strácať a v diaľke obzeráme prvé stúpania a pohoria stredného Slovenska. Keďže Liberta má len jeden jediný prevod a zdolať s ňou ostré stúpania je pomerne fyzicky náročné, niekedy je jednoduchšie zosadnúť a ísť peši.

Po obede v Žemberovciach pokračujeme ďalej, keď sa v spätnom zrkadle vo Felde zjavia policajné majáky. Pánom policajtom sa zapáčila naša expedičná Felda a potrebujú nás skontrolovať. Po kontrole dokladov a negatívnej dychovej skúške nás so smiechom púšťajú ďalej. Ochutnávame prvé poriadne kopce a Štiavnické vrchy nám dávajú zabrať. Miestami ideme viac peši ako na bicykli. Pri Tajchu Štampoch si dávame pauzu a varíme kávu pri starom dome. Dochádzajú nám zásoby vody, na okolo je len jeden dom, ideme sa skúsiť spýtať, či nám vedia pomôcť.

Náhodne sa zoznamujeme s pánom Doc.Ing.Jozefom Húskom, Csc, ktorý je predsedom Združenia Magna Via. Pán Húska nám prezentuje, kde sa nachádzame. Stojíme na ceste z čias Rakúsko-Uhorska s názvom Magna Via. Magna Via bola veľmi dôležitá poštová cesta, ktorá viedla cez dnešné Rakúsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Ukrajinu. Je príjemné spoznať tak veľkého človeka, ktorého príbehy by sa dali počúvať ešte niekoľko hodín, ale my musíme pokračovať. Kilometrov málo, kopcov veľa.

obr.: trasa 4. deň

Po neustálom tlačení Liberty prichádzame do krásneho banského mesta Banská Štiavnica. Slnko zapadá, a tak začíname hľadať miesto na spanie. Priamo v meste je to o čosi náročnejšie, nemôžeme sa rozložiť kdekoľvek. Navyše pod Kalváriou je chránené územie, kde sa stanovať nesmie. My máme ale šťastie a pri rozostavanom dome stretávame pána majiteľa pozemku a dojednávame kúsok jeho trávnika. Po osemdestiatich kilometroch na Liberte, priamo pod kalváriou, v záhrade rozostavaného rodinného domu rozkladáme stany a vychutnávame nočný výhľad, ktorý narúša len silný vietor a zima ako v ruskom filme.

 

5. deň - stred Európy

Z veternej a chladnej noci je krásne slnečné ráno, ktoré zachytávame aj na našich fotografiách. Po výdatných raňajkách v podobe obložených chlebov so šunkou a syrom nasadáme na naše tri nezmary a jedny táčky (Felda) a vydávame sa konečne aj dolu kopcom do Žiaru nad Hronom, kde si na pumpe dávame malú pauzu a psychicky sa pripravujeme na nekonečné stúpanie do Kremnice. Je pred nami súvislé stúpanie s dĺžkou približne 20 kilometrov končiace až v Kremnických Baniach na mieste zvanom Stred Európy. Po úmornom stúpaní nás za odmenu čaká exkluzívne klesanie skoro až do Turčianskych Teplíc, kde si dávame zaslúžený obed. Dnes by sme chcel nocovať niekde pri Šútovskom jazere, preto rýchlo sadáme na bicykle a svištíme cez rôzne percentuálne klesania a stúpania nádherného Turca až ku Kraľovanom, kde to opäť vyzerá na chladnú noc. Nad jazerom rozkladáme stany a po 110 kilometroch sa ukladáme na spánok. 

obr.: trasa 5. deň

 

6. deň - najsevernejšia obec

Chladné ráno nás rýchlo ženie opäť do sedla a unikáme smerom na Oravu. Šiesty deň na ceste kilometre pribúdajú a po prejazde krásnym Oravským Podzámkom nás opäť spomaľuje dlhý a strmý kopec, ktorému miestni hovoria Príslop. Keď konečne vytlačíme Liberty na vrchol, za odmenu sme sa spúšťame až do Námestova a odtiaľ to ešte ťaháme do Oravskej Polhory, ktorá je najsevernejšia obec na Slovensku. Popri Oravskej priehrade, cez Tvrdošín, Podbiel sme to dnes potiahli až do Zuberca, kde si na asfaltovom ihrisku, pri turistickej ubytovni rozkladáme stany a po 115 kilometroch sa pripravujeme na zrejme ďalšiu chladnú noc.

obr.: trasa 6. deň

 

7. deň - šliapeme do Tatier

Už týždeň, celých sedem dní bojujeme so starými Libertami a Felíciou na ceste okolo Slovenska a cieľom dnešného dňa je zdolať naše najväčšie pohorie – Vysoké Tatry a Štrbské Pleso. Štartujeme v Zuberci a cez horský prechod pri Kvačianskej doline prichádzame k Liptovskej Mare, cez Liptovský Mikuláš a Pribylinu začíname stúpať do Tatier. Dnešok zatiaľ radíme k tomu najteplejšiemu dňu, aký sme na ceste zažili. Otvárajú sa nám prvé pohľady na pýchu Slovenska – na majestátny Kriváň.

Z Podbanského až hore na Štrbské pleso kráčame skoro stále vedľa Liberty. Pod Kriváňom robíme pamiatkové fotografie, ktoré by ihneď mohli ísť na pohľadnice z Vysokých Tatier. Na Štrbské pleso prichádzame už v dosť pokročilom čase, nejdeme ho ani pozrieť, pretože ho považujeme za prekomercionalizované. To je ten oficiálny dôvod, ten reálnejší je, že ďalší kopec už dnes naozaj nedáme. Dnešnú noc hlásia opäť dážď a v TANAPe nie je priestor na stanovanie vo voľnej prírode, preto po prejdených 100 kilometroch vyberáme kemp v Tatranskej Lomnici.

KONIEC PRVEJ ČASTI.

obr.: trasa 7. deň

   

 

Na LIBERTE okolo Slovenska 2. časť

14-dňové putovanie chlapcov z Liberta Tour sa prehuplo do 2. polovice a o zážitky opäť nebola núdza.

>>> ČÍTAŤ ĎALEJ <<<

 

Video - trailer Liberta Tour

Update apríl 2021: je na svete trailer k druhému filmu: "V lete 2020 sme chceli prejsť na starej Liberte zo Slovenska cez Balkán až do Grécka. Pandémia nám to prekazila, no nezvdali sme sa. Prešli sme celé Slovensko za 15 dní a spravili sme presne 1500 kilometrov. Cestopisný film o našom letnom dobrodružstve už na jar 2021!"

 

 

Užitočné odkazy

 

Autor: Martin Hesko

Zdroje: archív autora

Putovanie po Indii - 6. časť: Cigánsky stan

Cestopisy a reportáže

Baťožkarovo putovanie Indiou sa blíži k svojmu konci. Rozlúčime sa s ním (ako inak) vo veľkom štýle.

Putovanie po Indii - 5. časť: Indická svadba

Cestopisy a reportáže

Kopec dobrého jedla, pitia, skvelá hudba a zábava až do skorých ranných hodín. Svadby proste musí milovať každý! Ale zažiť pravú indickú svadbu, to sa len tak niekomu nepodarí.

Putovanie po Indii - 4. časť: Šamanský kemp

Cestopisy a reportáže

A je to tu, ďalší diel indickej ságy  je na svete. Tentokrát nás Vojta Kadera vezme medzi šamanov. Už sa nevieme dočkať! Batôžkarovo putovanie nás proste baví!

Vyberáme pre vás

Prilba Etape Biker je vhodná do terénu aj na cestu. Vďaka systému upínania QFS dobre sedí na hlave a...

 23,04 (20.01 %)  18,43

Pridať do košíka

MTB cyklistické tretry Axon Trail sú ideálne na vaše vychádzky. Majú spevnenú odľahčenú dvojvrstvovú...

 68,85 (25 %)  51,64

Pridať do košíka

Praktické cyklistické návleky na ruky Axon sú veľmi skladné, ľahko sa navliekajú a spoľahlivo ochránia...

 11,15 (25.02 %)  8,36

Pridať do košíka

Univerzálna športová fľaša Isostar Since 1977 na prípravu a prepravu nealkoholických nápojov za chladiarenských...

 4,19 (20.05 %)  3,35

Pridať do košíka

Elastické športové zateplené nohavice bez lacla Hurricane značky Axon sú polovoľnejšieho strihu a v...

 53,46 (24.99 %)  40,10

Pridať do košíka