Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Nemám záujem o zľavy a propagačné akcie, chcem skryť lištu.

Ako sa správne obliecť na bicykel?

Aké oblečenie si vziať na bicykel v lete, do dažďa alebo v zime? Ako si skrátka vybrať to správne oblečenie do každého počasia? To vám v dnešnom článku poradí Jabuk Vlček, profesionálny cyklista a horolezec.


Obsah


Úvod

Ako sa správne obliecť na bicykel? Na jednoduchú otázku jednoduchá odpoveď: tak, aby sme sa cítili dobre. Konkrétnu univerzálnu odpoveď nemám, skôr poskytnem niekoľko otázok k rannej káve pred štartom. Je rozdiel, či sa strojíme na vychádzku do susednej dediny k babičke na obed, alebo na niekoľkodňové preteky. Cesty, alebo MTB? Či hit posledných rokov gravelbike? Počasie? Ročné obdobie? Je pravdepodobné, že do návratu výrazne poklesne teplota, začne pršať alebo snáď chumeliť? Chcem mať pohodu a komfort, aby ma nič nevyviedlo z miery, alebo radšej šetrím gramy? Chcem oslňovať okolie slušným dresom, alebo mi na dizajne nezáleží? Chcem oblečenie na každý variant, alebo skôr univerzál, aby mi to nezabralo miesto v šatníku? Chcem striedať viac dresov, alebo preferujem jeden, čo vydrží dlho? (Samozrejme ten žltý… :-)).



Nohavice

Pri aktivitách, pri ktorých hrozí, že sa spotíme (a to sa na bicykli občas stať môže), je vhodné voliť priedušné oblečenie rýchlo odvádzajúce pot od tela. 

Základom pre všetky varianty sú cyklistické šortky s kvalitnou antibakteriálnou vložkou. A hneď máme na výber z troch typov:

  • elastické s trakmi
  • elastické bez trakov 
  • voľné kraťasy s vyberacou vložkou

Traky držia kraťasy na mieste a zabraňujú tak nepríjemnému "ťahaniu" na chrbát, či postupnému zosúvaniu po stehnách, alebo tlačeniu gumy v páse. Beztrakový variant má jedinú výhodu - ak si nohavice potrebujete z akéhokoľvek dôvodu vyzliecť. Niekto sa v úplnom oblečení necíti pohodlne a volí si voľnejší variant, ktorý je napr. 100% zastúpený v kategórii ENDURO. Zjednodušene ide o tenké upnuté kraťasy s vložkou, ktoré sú odopínateľným spôsobom spojené s vrchnými šortkami vyzerajúce ako bežné športové oblečenie. Za mňa sú do lesa pohodlné, za zmienku však stojí, že nie je príjemné, keď pod ne vletí osa a chudinka sa v úľaku začne brániť. 



Tričko

Pod dres nosím ešte tenké funkčné tričko, väčšinou sieťované, pre čo najlepší odvod potu od pokožky. Cez neho ešte traky a navrch len dres. Vyhovuje mi celorozopínacie, pri skladaní nevypadávajú veci z vreciek. Vrecká sú téma sama o sebe. Na kratšie vychádzky je to celkom jedno, na dlhšie sa hodí skôr väčšie, aby sa tam zmestilo viac jedla, oblečenia atď. Praktické je mať okrem troch bežných vreciek ešte jedno na zips. Pričom môžem odporučiť nemať zips cez stavce, v momente, keď náhodou niekam pôjdete s batohom, celkom to drie. Na škodu rozhodne nie sú reflexné prvky, mnoho výrobcov ich múdro „schováva“ do svojho loga či dizajnu dresu.

Praktické sú externé rukávy a nákolenníky či nohavice. V drese nezaberú veľa miesta a pohodlne vyriešia výkyvy teplôt. Či už na bicykli, alebo po vychádzke v krčme. Len si vybrať tú správnu hrúbku… Na telo sa v týchto situáciách používa vesta alebo bunda. Vesta zaberie menej miesta, často býva na chrbte sieťovaná a spredu z neprefuku. Bunda už je väčší kaliber a využitie nájde skôr počas dažďa. Ľahké cyklobundičky väčšinou veľmi dobre nedýchajú, ale na rýchlu prehánku poslúžia s prehľadom. Pri Transcontinetale aj cestou na Nordcapp som používal kombináciu vesty a bundy aj za prietrže mračien, síce premokli, ale pri pohybe som sa celkom zahrial a časom uschol. Sú skladné a ľahké a nie je teda dôvod aspoň jednu z nich so sebou voziť na každú vychádzku.



Nepriaznivé počasie

Postupne sa presúvame z krásneho do čoraz škaredšieho počasia. Čo na seba, keď očakávate zimu a dážď? Rozhodne sa vyplatia externé dlhé nohavice, prípadne rovno dlhé nohavice. V chladnom počasí kolená zbytočne trpia. To by sa nám na staré kolená nepoďakovali. Zdola bude pravdepodobne neustále špliechať voda, potečie na holene a do topánok.

Oblečenie do dažďa

Návleky či zimné tretry by pri takom počasí nemali zostať v skrini. Variant "goráč" má svoje pre a proti. V prvom rade je potrebné sa na obliekanie odhodlať včas.

Už keď sme mokrí a zavrieme sa na dlhšiu dobu do membrány, zadok nám nepoďakuje. Samozrejme sa aj rýchlejšie zahrejeme, čo niekedy je a niekedy nie je žiaduce. Klasický strih nohavíc rád lezie do reťaze, preto je potrebné použiť pásku alebo gumičku na stiahnutie okolo lýtka. Vyrábajú sa aj špeciálne cyklistické „goráče“, ktoré tento problém vyriešia. Využil by som ich napr. na guidovanie na Islande alebo v Nórsku, kedy je predpoklad, že skupina bude pomalšia a trocha komfortu pri čakaní sa hodí. Viac mi vyhovuje variant „windstopper“. Buď v podvariante „origoš cyklo“, alebo v univerzáli „z bežiek rovno na bicykel“. Síce sú mokré o niečo skôr ako „goráče“, ale dá sa v nich ísť celý čas, aj keď práve neprší. V bežkárskych nohaviciach som odjazdil väčšinu dlhých jesenných i zimných akcií, či už boli prehánky, lejak, brečka, mrznúce blato, sneh aj teploty dosť pod bodom mrazu a zima nebola, kým som sa hýbal.



Oblečenie v zime

Na termotričko si obliekam zimný dres, väčšinou rovno pridávam vestu (vpredu neprefuk, vzadu sieťka). Nepremokavú vrstvu v tomto prípade paradoxne riešim goráčovkou. Okrem relatívneho sucha a tepla mi vyhovujú veľké vrecká, v ktorých môžem pohodlne loviť časti oblečenia za jazdy. A kapucňa! So sebou ešte vozím slabú páperovku alebo vestu. Predovšetkým kvôli bezpečnosti. Defekt, pád alebo iný dôvod zastavenia pohybu príde spravidla v noci, ideálne po brode alebo daždi. A mokrému vysielanému telu je veľmi skoro zima. A poriadna. Špirálu som nakoniec odišiel z polovice v páperovke a na nej ešte goráč. A poriadne rukavice, regulárne rukavice do hôr. Na prsty je snáď zima zo všetkého najskôr. Okrem toho, že je to nepríjemné, po nejakej dobe palec prestane byť schopný radiť.



A čo topánky a helma?

Opäť platí, že výber topánok sa odvíja od terénu a spôsobu jazdy. Rozhodne sa oplatí akýkoľvek typ nášľapov, energia odovzdaná šliapaním sa výrazne zvýši. 

MTB nášľapy - výrobcov pedálov je viac a líšia sa prevedením a cenou. Topánky samotné sa líšia podľa použitia na:

  • turistické
  • výkonnostné
  • pretekárske

Turistické často na prvý pohľad vyzerajú ako klasické topánky na chôdzu, býva na nich aj šnurovanie na šnúrky. Sú mäkšie, kufre na upnutie do pedálu sú zapustené hlbšie do podrážky, takže sa v nich lepšie chodí. Podrážku mávajú gumovú, takže sa na kameňoch nešmýkajú (pozor na šmykľavosť kufra). Dobrý variant pre výlety kombinované napríklad s prehliadkou hradu či krátkou prechádzkou na peknú vyhliadku. Pomer jazdy a chôdze je zhruba 50:50. Na dlhšiu jazdu sú nepohodlné. Cez mäkkú podrážku časom začne tlačiť pedál, šnúrky nedovoľujú povoľovať a uťahovať topánky v reakcii na opúchanie nôh počas jazdy. V porovnaní s ďalšími topánkami sú ťažšie. 

Výkonnostná kategória je najuniverzálnejšia a je využiteľná pre všetky typy jazdcov. Topánky sú prispôsobené jazde v teréne, teda sa počíta aj s občasnou chôdzou/tlačením bicykla. Na cvakanie kufrov pri chôdzi sa dá zvyknúť a majú prackový alebo boa systém zapínania, ktorý ide spravidla upravovať aj za jazdy. Pomer jazdy a chôdze je zhruba 75:25. Topánky sú pohodlné na jazdu a relatívne aj na chôdzu. Škrupina podrážky býva plastová alebo karbónová a oplýva rôznymi špuntmi pre komfortnejšiu chôdzu. Niektoré modely majú podrážku z vibramu, tu je to komfort na úkor hmotnosti. Také topánky mi prídu dobré na pretekársku cykloturistiku typu 1000 míľ, Bohemia divide a pod.

 

O autorovi

Jakub Vlček

Jakub sa venuje cyklistike profesionálne. Výlety na bicykli dopĺňa horolezectvom a pretože je aj milovníkom piva, často sa pri svojich výletoch zastaví aj v pivovare. Medzi svoje úspechy zaraďuje MATTERHORN Zermatt (zimný výstup), GRANDES JORASSES Severná stena alebo ISLAND krížom krážom na MTB. Okrem širokého spektra športových úspechov sa baví výskumom piva a sládkovania, čomu sa venuje na VŠCHT, kde robí doktorát. 

 

Pretekárske tretry sa na prvý pohľad od výkonnostných veľmi líšiť nemusia, tajomstvo je v materiáloch. Nižšia hmotnosť a tuhosť karbónovej škrupiny umožňujú vysoký prenos energie pri šliapaní, topánky sú však o to menej pohodlné na prípadnú chôdzu. Okrem toho veľmi nepotešia ani našu peňaženku. Jazda:chôdza - 90:10

Cestné tretry sú určené pre maximálny prenos energie pri šliapaní, sú ľahšie a nepočíta sa veľmi chôdzou. Kufre sú plastové a relatívne rýchlo sa pri chôdzi opotrebujú a je potrebné ich vymeniť. Pri chôdzi je špička hore, topánky sa šmýkajú a sú úplne neohybné. Pri jazde však majú samé pozitíva. Veľký kufor rozloží tlak do väčšej časti podrážky, preto netlačí ani po dlhej jazde. 

Častá otázka je, či má človek kupovať dvoje tretry - na MTB a na cestu. Nutnosť to nie je, jazdiť sa tak samozrejme dá. Aspoň zo začiatku. K cestným tretrám ma kedysi neviedla ani tak túžba po zvýšení výkonu, ale predovšetkým komfort toho, že keď sa jeden deň vrátim so zabahnenými premočenými topánkami z lesa, druhý deň môžem v pokoji nasadnúť na ceste v čistých a suchých topánkach. Až neskôr som si uvedomil väčšiu efektivitu šliapania.

Topánky je vhodné vyberať o číslo väčšie. Po pár hodinách na bicykli nohy opuchnú a zbytočne by sa v malých topánkach odkrvovali.
Neoddeliteľnou súčasťou cyklistiky je prilba. Tá sa tiež rozlišuje na cestnú a MTB. Ochrannú funkciu by mali mať rovnakú, ide teda predovšetkým o dizajn, prípadne o aerodynamiku. 

Záver

Aby som to trochu zhrnul. Ťažko budeme hľadať univerzálne oblečenie na všetky aktivity. Na výlet s kamarátmi si rád doprajem trochu komfortu na úkor vyššej hmotnosti a nižšej rýchlosti, pri pretekoch ide komfort bokom. Na druhej strane čím dlhšie preteky v zlom počasí, tým komfortnejšie a ťažšie oblečenie beriem. Napr. goráčovku a zimné rukavice.

 

Doplnky na cyklistiku:

 

Užitočné odkazy

 

Autor: Jakub Vlček 

Zdroje: archív autora

Prenocovanie v zimných podmienkach

Poradňa

Zbierka rád a tipov z mrazivých bivakov a zasnežených stanov.

Odhaľte tajomstvo turistických značiek

Poradňa

Ak Česká republika patrí v niečom na špičku, tak je to hustota železničných tratí a turistických značiek. Čo do kvality a početnosti sa jej v značení trás vyrovná máloktorá krajina. Čo môžeme čakať od žltej a kam nás dovedie modrá?

Ako na opravu sklznice bežiek a lyží?

Poradňa

Tomu sa proste nevyhneme. Občas prejdeme kamienok schovaný v snehu, inokedy prefrčíme vedome alebo omylom hlinu. Sklznica lyží vydrží veľa. Ale niekedy má po takejto jazde nechcený zárez. Čo s tým? Nákup nových lyží nie je nutný rovnako ako návšteva servisu. Opravu sklznice bežiek a lyží zvládnete totiž svojpomocne. Ako na to?

Vyberáme pre vás

Detská cyklistická helma Hamax Skydive

37,00  (50.38 %) od 18,36 

Porovnať

Detská cyklistická helma Uvex Kid 3

58,00  (39.83 %) od 34,90 

Porovnať

Detská cyklistická helma Bell Sidetrack II Youth

58,00  (34.66 %) od 37,90 

Porovnať

Cyklistické tretry R2 Naos

90,68  (33.94 %) od 59,90 

Porovnať

Dámske cyklistické tretry Giro Cylinder W II

150,00  (10.07 %) 134,90 

Porovnať

Cyklistické tretry R2 Orion

123,67  (34.58 %) 80,90 

Porovnať

Podsedlová brašňa Ortlieb Saddle-Bag 1,6L

50,00  (6.2 %) 46,90 

Porovnať

8,00  (13.75 %) 6,90 

Porovnať