Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
  • Zimný výpredaj

Jaroslav Skalka: Život s 4campingom očami zakladateľa

Dnes stojíme za úspešnými projektami ako je eshop 4camping.cz, veľtrh Výstava stanov a vybavenia do prírody alebo najväčší web o českých a slovenských kempoch Dokempu.cz. Ale viete, ako sa to všetko začalo? Porozprával som sa o tom s Jaroslavom Skalkom, spoluzakladateľom firmy.

Jarko, kedy sa zrodila myšlienka založiť firmu 4camping? 

Idea 4 campingu vyrástla v roku 2012 na veľtrhu Výstava stanov a vybavenia do prírody. Tu sa stretla kostra dnešného tímy 4camping.

Výstava ale bola sezónnou záležitosťou, a tak sme hľadali spôsob, ako si udržať ľudí dlhodobo. To preto sme založili eshop - aby sme dali našim brigádnikom a ľuďom, ktorých sme si vážili, prácu celoročne. Pôvodné ambície teda neboli veľké, hlavným cieľom bolo zamestnať ľudí, ktorí pomáhali pripravovať a realizovať Výstavu stanov. 

A ako vyzerali vaše začiatky? 

Náš prvý sklad sme zohnali v Prahe na Palmovke, v malom skladovom areáli, ktorý bol neskôr zrovnaný so zemou a nahradený modernou zástavbou kancelárskych budov Metrostavu. Prvý sklad mal niečo málo viac ako 100 m2 a na vybavovanie objednávok nám stačil malý červený vozíček a školský zošit, do ktorého sme objednávky zapisovali. 

V roku 2013 zasiahli Česko povodne. Poznamenali nejako vašu snahu vybudovať najlepší e-shop s turistickým vybavením v ČR? 

V roku 2013 ešte nič nenasvedčovalo, že sa rozrastieme do súčasnej veľkosti. Zvlášť, keď v lete prišli Tebou spomínané povodne. Dopravná komplikácia v meste, vr. zaplaveného metra a najmä napáchanej škody, ktoré mnohým ľuďom vzali chuť cestovať po republike, mali dopad na predaje kempingového a outdoorového vybavenia. Vtedy sme si siahli doslova na dno. Napriek tomu sme tento zložitý rok ustáli a paradoxne sa stal odrazovým mostíkom k dnešnej podobe 4campingu. 

Kedy prvýkrát zaznela myšlienka vybudovať najväčší turistický e-shop? 

Nahlas sme si prvýkrát povedali, že chceme byť najväčším e-shopom s turistickým, kempingovým a outdoorovým vybavením asi v roku 2014. To sme začali zamestnávať študentov, ktorí pre nás roky pracovali na Výstave stanov a hoci študovali vysoké školy s rôznym zameraním, po skončení štúdií si uvedomili, že ich napĺňa práca vo 4camping a chcú tu zostať. Rozšírili sme však nielen tím, ale aj počet predávaných značiek a vlastne sme tiež otvorili našu prvú predajňu a následne aj výdajňo-predajňu e-shopu. 

Vraj s vami v začiatkoch skutoční outdoorári nechceli nič mať. Vieš prečo? 

To je pravda. Ja a Petr Burian, s ktorým sme firmu zakladali, sme totiž vzišli z iného odboru a nespávali sme s nimi v rovnakom spacáku a neviseli na jednom lane. :-) Postupne sme si ale získali ich rešpekt a dnes nás s väčšinou z nich spája priateľstvo. Mnoho dádavateľov, predovšetkým prémiových značiek, nám vtedy, aj preto, že sme boli malou začínajúcou značkou, nechcelo tovar dodávať. Jednou z podmienok, ktoré si kládli, bola vlastná predajňa. 

Tú ste ale nakoniec ešte v roku 2014 otvorili - v kempe na južnej Morave. Čo vás viedlo k tomu, vybrať tak neobvyklé miesto? 

Netrúfali sme si hneď ísť do veľkých miest, kde bola zabehnutá konkurencia, a tak sme sa rozhodli skúsiť to tam, kde sme boli silní, a síce v kempoch. Našu prvú predajňu sme otvorili v najväčšom českom kempe Autokemp Merkus Pasohlávky, ktorý v letnej sezóne navštívi okolo 200 tisíc ľudí. 

To sa nakoniec ukázalo ako dobrá voľba... 

Áno, úspešnosť predajne nás povzbudila do ďalšej práce a navyše bola tak dobrá, že sme sa rozhodli ešte v tom istom roku otvoriť našu prvú výdajňo-predajňu aj v Prahe, na ulici Sokolovská. Kde sme mimochodom dodnes. 

Zaujímavosťou je aj fakt, že ste za 6 rokov vystriedali celkovo 4 sklady. Ako sa to stalo? 

Máš pravdu. V roku 2014 sme prvýkrát sťahovali náš malý sklad na novú adresu v areáli bývalej Kolbenky. Sklad bol skoro trikrát väčší než ten pôvodný, ale stále odpovedal veľmi skromným začiatkom. Hneď nasledujúci rok sme sa ale museli znovu sťahovať, pretože ani 300 m2 nebolo dosť pre náš stále rastúci e-shop. Tento tretí sklad už mal bezmála 1 000 m2 skladovacej plochy, takže sme verili, že by nám mohol chvíľu vydržať. 

A ako dlhá tá chvíľa nakoniec bola? 

Prvý rok bol ešte v pohode, ale už v roku 2017 sme sa museli opäť sťahovať - do nášho súčasného skladu. Pôvodný sklad nám už proste priestorovo nestačil. A navyše sklad, kde bolo v zime -10 °C a v lete +50 °C, už ani pre nás nebol to pravé orechové. :-) A tak sme si dopriali nový, ako si správne podotkol - za 6 rokov už štvrtý sklad. Ten je zase o riadny kus väčší. Navyše je krásny, čistý, svetlý a úprimne dúfam, že z neho niekoľko nasledujúcich rokov nevyrastieme. 

Z toho, čo si hovoril predtým, som pochopil, že rok 2014 bol pre e-shop vlastne prvým ozaj ostrým rokom prevádzky. 

Asi máš pravdu. Rok 2014 bol pre nás pomyselným odrazovým mostíkom. Na výsledky z roku 2014 sme úspešne nadviazali aj v roku 2015, kedy sme otvorili našu ďalšiu predajňu, tentokrát v druhom najväčšom českom kempe na Vranovskej pláži a to ešte v rovnakom roku nasledovala výdajňo-predajňa v Brne oproti železničnej stanici.

Trošku zvláštne poradie otváraných predajní - najprv kemp, potom hlavné mesto, ďalší kemp a hneď v závese druhé najväčšie mesto.

Občas sa nad voľbou lokalít našej expanzie niekto pozastavuje, ale my vieme svoje. :-) Už vtedy sme si začínali našou prácou získavať rešpekt medzi zákazníkmi aj dodávateľmi, o čom svedčí okrem iného aj to, že práve v roku 2015 sme sa - pre nás trochu prekvapivo - dostali medzi 10 najlepších českých e-shopov v ankete Krištáľová lupa a tento úspech sme navyše zopakovali aj v nasledujúcich dvoch rokoch.

Predpokladám, že rovnako ako sa vyvíjali vaše predajne a sklad, vyvíjal sa aj váš e-shop, či už čo do funkčnosti, tak vzhľadu.

Na e-shope sa pracuje vlastne nepretržite od jeho založenia. Inak by to v dnešnej dobe ani nešlo, ale zásadnú zmenu, ktorú zaznamenali aj všetci naši zákazníci, priniesol rok 2016. To sme totiž redizajnovali náš starý e-shop do šmrncovnejšej a modernejšie podoby.

A to ste stále boli tou malou firmičkou s pár zamestnancami a s červeným vozíčkom?

To už, samozrejme, dávno nie. V rokoch 2015 a 2016 sme nabrali niekoľko skvelých ľudí, ktorí nám pomohli sa posunúť zase o krok bližšie k nášmu cieľu. A nakoniec sme v roku 2016 zistili, že sme objemovo prerástli značky, ku ktorým sme ešte v roku 2014 vzhliadali, ako napríklad Coleman alebo Husky.

Nemôžem si pomoc, ale zdá sa mi, že plán otváranie predajní funguje na jednoduchom kľúči.

Áno, je to možno trochu úsmevné, ale keď sme teraz pred výročím založenia e-shopu prechádzali dôležité míľniky našej firmy, zistili sme, že s až obdivuhodnou pravidelnosťou otvárame vždy dve predajne za rok, jednu na jar a druhú na jeseň. V roku 2014 Pasohlávky a Praha, v roku 2015 Vranov a Brno a v roku 2016 výdajňo-predajne v Plzni a Ostrave.

Potom sa otvorila ďalšia výdajňa v Prahe. To bol o tovare taký záujem?

Obrovský. Až nás samotných to prekvapilo. Preto sme pred letnou sezónou v roku 2017 otvorili našu už v poradí siedmu výdajňo-predajňu a to v úplnom centre Prahy, v pasáži Černá růže. Niekto by mohol povedať, že na také miesto nepatríme, ale my sme si vždy robili všetko po svojom :-) Dnes je "Růže" jednoznačne našou najúspešnejšou výdajňoh-predajňou. Na záver roka 2017 sme pridali ešte Hradec Králové a v roku 2018 sme práve z dôvodu veľkého záujmu o naše výdajne otvorili jednu priamo v našom centrálnom sklade v Letňanoch, čím sme rýchlosť vybavenia objednávky skrátili prakticky na pár minút. Ďalšiu pražskú výdajňu sme otvorili v roku 2019 na ulici 5. května.

V Čechách, zdá sa, má e-shop pekne našliapnuté. Čo nejaké chúťky na zahraničnú expanziu?

Samozrejme, sme si vedomí toho, že ak chceme ďalej rásť, musíme sa poobzerať aj po iných trhoch, než je ten český. V tomto smere bol pre nás prelomovým práve rok 2018. Už nejaký čas sme síce úspešne predávali aj na slovenskom trhu, ale od roku 2018 máme aj na Slovensku plnohodnotnú predajňu. V Bratislave sme našli skvelé miesto aj skvelého kolegu. O rok neskôr sme expandovali do ďalších 2 európskych krajín - Maďarska a Rumunska.

Aký je 4camping teraz a kam bude smerovať?

Tento rok sme vyhrali prestížnu anketu Shop roku 2019 v kategórii športové vybavenia. otvorili sme výdajňu v Liberci a lezeckú špeciálku v Jungle parku v Prahe. Podarilo sa nám úspešne usporiadať Výstavu stanov a vybavenia do prírody aj napriek zúriacej pandémii koronavírusu. Expandujeme na Ukrajinu a opäť riešime nedostatočnú veľkosť skladu. Navyše začíname pretekať už aj v kanceláriách na centrále - vyzerá to preto hneď na dvojité sťahovanie.

V našom tíme pracujú ľudia už šiestich národností, ale hodnoty, na ktorých sme začínali, tzn. poskytovať zákazníkom maximálny možný servis a komfort pri výbere a kúpe vybavenia pre ich exteriérové aktivity a zároveň sa prácou, ktorú milujeme, stále baviť, si držíme dodnes. A aj keď sa k nám postupom času pridávali ľudia, ktorí nevzišli z Výstavy, ale prišli k nám z iných firiem, stále o nás platí, že sme partia kamarátov, ktorú to spolu baví v práci aj mimo nej.

Ďakujem pekne za rozhovor a prajem, nech vám dobrá partia a s ňou aj nálada v tíme vydrží.

Zdroje: firemny fotoárchiv

Rozhovor: Snežnice sú šport pre každého

Rozhovory

Všetko potrebné o snežniciach sa dozviete v rozhovore s inštruktorom Honzom Mühldorfom.

Lukáš Pollert: Do prírody vyrážam zásadne s deťmi.

Rozhovory

Olympijský víťaz z roku 1992, vodný slalomár a kanoista, Lukáš Pollert, je zvyknutý tráviť voľný čas v prírode. A jeho šesť detí má šťastie - ocinko ich berie na výlety vždy so sebou.

Pavlína Trauškeová: S fotoaparátom na Nový Zéland

Rozhovory

Na začiatku roku 2017 sme pomohli, vďaka projektu PODPORUJEME VAŠE SNY, vybaviť Pavlínu a Luba na ich vysnívanú cestu na Nový Zéland.

Vyberáme pre vás

Fjällräven Kånken Mini 7 je malý batoh ideálny na školské výlety, s dlhými ramennými popruhmi poslúži...

 87,50 (20 %)  70,00

Pridať do košíka

Najpohodlnejšie boxerky Icebreaker Mens Anatomic Boxers pre náročných športovcov i každodenné použitie....

 37,05 (20 %)  29,64

Pridať do košíka

Spacák Boll Patrol Lite je plnohodnotnou zmenšeninou outdoorových spacákov pre dospelých. Vášmu dieťaťu...

 53,65 (20 %)  42,92

Pridať do košíka

Termohrnček Thermal Mug, od firmy LifeVenture, má vnútorný povrch extrémne odolný, hygienický a chuťovo...

 16,12 (19.98 %)  12,90

Pridať do košíka

Multifunkčnú kartu SwissCard Classic švajčiarskeho výrobcu Victorinox pohodlne vložíte do peňaženky...

 31,88

Pridať do košíka